* وظیفه حوزه های علمیه
وظیفه خطیر حوزه های علمیه
یک عرضی هم دارم به اینهایی که کنار نشستهاند ، توی حجرهها نشستهاند ، توی خانهها نشستهاند و وارد صحنهها نیستند ، لکن اشکال میکنند ، یک عرضی به علمایی است که در این مسائل اشکال میکنند ، مصاحبه میکنند ، چیز مینویسند ؛ اشکال امر آسانی است ، انسان میتواند یک جایی بنشیند و فکر خودش را جمع بکند و اشکال بکند ، آنچه مشکل است حل اشکال است . ما امروز چندهزار قاضی در این کشور لازم داریم ، قاضیای که قاضی شرع باشد . این آقایان باید یکی از چند امر را قبول بکنند ؛ یا قبول بکنند که اصل قضا را در این جمهوری اسلامی حذف بکنند ، اصلاً قضاوت هیچ نباشد ، هرج و مرج باشد ، هر کس مال هر کس را برد و ناموس هر کس را تجاوز کرد و هر کس را کشت یک محل رسیدگی نباشد ، این یک فرض است . فرض دوم اینکه نه ، باشد ، اما مثل سابق باشد ؛ مثل زمان رژیم پهلوی باشد ؛ یعنی ، قاضی لازم نیست مسلمان باشد . از قراری که به من گفتند ، در این قاضیها کمونیست هم بوده ، در این قاضیها مبتلای به مشروبات هم بوده . این علمای اعلام یا این را قبول کنند که نه ، لازم نیست که قاضی معمم و ملا باشد و اهل علم باشد ، به همان ترتیب سابق باشد و قضاوت به دست همان اشخاصی که سابق بودند باشد ، این هم یک فرض است . فرض دیگر این است که نه ، باید قاضی به دست همین طبقهای که شرع معین کرده است باشد . آقایان میدانند که حوزههای علمیه در ایران و در خارج ، از باب اینکه قضاوت از آنها بکلی سلب شده بود ، مهیا نبودند برای اینکه قاضی تربیت کنند و ما امروز چندهزار قاضی لازم داریم و کمبود داریم . آقایان به جای اینکه بنشینند و بگویند بچه طلبهها دارند قضاوت میکنند ، خودشان هم بیایند قضاوت کنند ، کی جلویشان را میگیرد ؟ معرفی کنند هر عالمی در هر استانی که هست ، علمایی که لایقاند ، برای قضاوت و حاضرند برای قضاوت ، معرفی کنند ، شورای قضا قبول میکند . آن آقایی که میفرماید که این قضاوت قضاوت شرعی نیست ، خوب ، ایشان خودشان بیایند در راس قضاوت قرار بگیرند و در هر جایی که هستند معرفی کنند اشخاصی را که لیاقت برای قضاوت دارند ، تا آنها را قاضی قرار بدهند ، تا وقتی که وارد در عمل شدند ، بفهمند که مساله ، مساله آسانی نیست ، مسالهای است که حالا از صفر شروع شده است . اگر کمک کنند همه علمای بلاد و آنهایی که دلسوزند برای اسلام و در امر قضاوت میبینند که یک اشخاص غیر لایق هستند ، آنها بیایند خودشان متکفل قضا بشوند یا معرفی کنند اشخاص لایقی که میتوانند قضاوت کنند . هر کس در هر جا هست پیدا کند قاضیهای شرعی اسلامی را و معرفی کند . بهتر نیست اینکه همه آقایان کمک کنند تا اینکه قضاوت به آنطوری که در اسلام است درست بشود ؟ این بهتر از این نیست که بنشینند و بگویند که بچه طلبهها دارند قضاوت میکنند ؟ خیر ، بچه طلبهها نیستند ، لکن قضاوت کار آسانی نیست ، تازهکارند . البته قضاوت به آن ترتیبی که در شرع مقرر شده و با آن شرایط به این آسانی نمیشود او را پیدا کرد و قاضی پیدا کرد ، لکن بهتر نیست که آقایان برای اینکه تا یک حدی این قضاوت به صورت واقعی شرعی درآید کمک کنند ، نه اشکال کنند ؟ اشکال را همه میتوانند بکنند ، اما کمک بکنند . این علمای بلاد ، اینهایی که برای اسلام دلسوز هستند ، اینها بنشینند و پیدا کنند افراد را ، تربیت کنند افراد را . همان طوری که در قم الآن مشغولند برای پیدا کردن قاضی و تربیت کردن قاضی ، آقایانی هم که در بلاد دیگر هستند و خارج هستند از صحنه و نمیدانند که مساله چه مساله مشکلی است ، کمک کنند بر این مشروع و بر این امر شرعی . کمک کردن به امر شرعی تکلیف آقایان است یا فحاشی تکلیف آقایان است ؟ کمک کردن به اینکه قضاوت به طور شرعی انجام بگیرد یک تکلیف شرعی است یا اینکه به باد فحش گرفتن قضاوت را و جمهوری اسلامی را ؟ این امری است که من به علمای اعلام بلاد عرض میکنم که هر جا هستند و در هر ناحیهای که هستند کمک کنند به این جمهوری نوپای اسلامی ؛ با هم همکاری کنند . اگر قاضیهای خوبی را در هر استانی پیدا کردند و معرفی کردند و شورای قضایی قبول نکرد ، آن وقت حق این دارند که [بگویند] شما قاضی خوب را قبول نکردید و قاضی بد به جای او گذاشتید . بهتر این است که آقایان ، کسانی که اشکال دارند ، بنشینند و رفع اشکال بکنند .
( بیانات امام در جمع علما و روحانیون آذربایجان ، صحیفه نور ، ج ۱۴ ، ص۷ – ۲۱۶ )
۶۰/۲/۲۱
تدریس قضا در حوزههای علمیه
در هر حوزهای ، علمای آن حوزه قاضی درست کنند . یک کشور سیوچند میلیونی ، چند ، چندین هزار قاضی لازم دارد . و ما از باب اینکه قضاوت به عهدهمان هیچ وقت نبوده است ، دنبال این نبودهایم که مسائل قضا را بحث کنیم ، مسائل قضا را یاد بگیریم . و الآن ما برای قضاوت احتیاج داریم ، دنبال قاضی دارند میگردند . آقایان که میتوانند قاضی بشوند ، میتوانند کمک کنند به قضاوت ، تربیت کنند قضات را . کنار مینشینند و اشکال میکنند . اشکال آسان است ، حلش مشکل است . خوب بعد از آنکه ما افراد کم داریم ، کمبودی از حیث قضاوت – خصوصاً – در این مملکت کمبودی دارد ، آقایان مکلف نیستند که تربیت کنند قضات را ؟ حوزههای علمیه موظف نیستند که حالا که قضاوت میخواهد به طور مشروع عمل بشود ، قاضیاش هم باید قاضی شرعی باشد ، این میشود به اینکه همه کنار بنشینند و هی اشکال کنند ؟ اول اشکال به خود آقایانی است که کنار مینشینند . خود آقایان وارد بشوند در میدان .
آقا اسلام امروز آمده است در اینجا و میخواهد پیاده بشود و فریاد میزند که نصرت کنید ! نصرت این است که قاضی لازم داریم .
( بیانات امام در جمع روحانیون تهران ، صحیفه نور ، ج ۱۵ ، ص۲۰۶ – ۲۰۵ )
۶۰/۸/۴
تربیت قضات در حوزههای علمیه
ما باید قاضی تحویل جامعه بدهیم ، یعنی ، حوزههای علمیه باید قاضی تهیه کنند ، فقهایی که از قضاوت ، توجه به قضاوت دارند و در قضاوت رای دارند ، آنها را باید تربیت کنند و آنها هم دیگران را تربیت کنند تا اینکه انشاءاللَّه ، قضیه قضاوت حل بشود . کار بسیار مشکلی است ، لکن باید بشود . البته کار مشکل است ، لکن باید بشود و این باید هم به عهده علمای بلاد و علمای حوزههاست ، بالخصوص .
( بیانات امام در جمع روحانیون تهران ، صحیفه نور ، ج ۱۵ ، ص۲۰۶ )
۶۰/۸/۴
رفع مشکل کمبود قاضی
البته کمبودهایی داریم از قبیل کمبود قاضی ، کمبود مبلغ ، که این به عهده علمای حوزه علمیه قم و سایر حوزههاست که با کمال کوشش در این مطلب پافشاری کنند . و وجود قاضی امروز خیلی محل احتیاج است و چند هزار قاضی ما لازم داریم ، ایران لازم دارد و آن باید به همت والای علمای بلاد و مدرسین محترم حوزه علمیه قم – ایّدهم اللَّه تعالی – این کمبود ولو به دراز مدت ، اما نه خیلی دراز مدت ، این کمبود انشاءاللَّه ، حل بشود و حل میشود .
( بیانات امام در جمع دانشجویان مدرسه عالی قم ، صحیفه نور ، ج ۱۶ ، ص۱۸ )
۶۰/۱۱/۴
حرکت انقلابی در حوزههای علمیه
از جمله کمبودهای چشمگیر که پس از انقلاب ناگهان با آن مواجه شده و هستیم کمبود قاضی شرع و مبلّغ اسلامی است . امروز هزاران قاضی و مبلّغ مورد حاجت است ، که باید با همت اکابر و علما و مدرسین و فضلای حوزهها در سراسر کشور ، خصوصاً قم ، مشهد و شهرستانهای بزرگ ، تربیت شوند . از گوشه و کنار کشور قاضی میخواهند و مبلّغ ؛ و هرروز احتیاجات روز افزون میشود . حوزههای علمیه باید با صرف وقت برای این امر بسیار مهم کوشش خستگی ناپذیر نموده و بپاخیزند ؛ البته در قم به همت فضلا و مدرسین محترم این امر شروع شده است لکن چون حجم کار بسیار زیاد است ، لازم است حوزهها تعلیماتشان را افزایش دهند که انشاءاللَّه این کمبودها تا چند سال دیگر رفع شود .
( پیام امام به مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب ، صحیفه نور ، ج ۱۶ ، ص۴۷ )
۶۰/۱۱/۲۲
توجه حوزهها به امر قضا
من از حوزههای علمیه و از علمای اعلامی که در بلاد هستند و از فضلایی که در حوزهها هستند ، از آنها میخواهم که در این امور ، در امور قضایی و در امور دادگستری به این کشور کمک کنند . و حوزهها میتوانند در عین حالی که حوزه بقایش هست و باید باشد ، میتوانند عده به مقداری که احتیاج هست به قضای ، تحویل بدهند قاضی را ، تربیت کنند قاضی را . این یک امر مهمی است برای اسلام و برای مسلمین . اعراض مردم دست قضات است ؛ باید آنها را ، هم تعلیم کنند و هم تربیت کنند تا بیایند و خدمت کنند به این کشور .
( بیانات امام در جمع کارکنان صنایع دفاع ملی ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۱۵۴ )
۶۱/۱۰/۲۶
تحول در تعلیمات حوزههای علمیه
در فکر این مسائل ، حوزهها نبودند ، یعنی حوزهها دنبال همان احکامی بودند که رایج بین خودشان هست و محل ابتلای مردم است ، مساله دولتی در پیش نبود که راجع به این هم فکری بکنند . تازه این کار واقع شده است و حوزهها هم دنبالش هستند که افراد تربیت کنند ، افراد پیدا کنند و من هم سفارش زیاد کردهام و باز هم میکنم ؛ لکن این مساله البته مشکل است .
( بیانات امام در جمع مسئولین و حکام شرع دادگاهها ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۱۷۸ )
۶۱/۱۱/۱۸
واجب کفایی برای حوزههای علمیه
قوه قضاییه که امروز برای قضای شرعی احتیاج مبرم به افراد عالِم متقی با فضیلت دارد ، حوزههای علمیه در هر جا هستند ، خصوصاً حوزههای بزرگ باید این مساله را یک واجب کفایی شرعی مهم تلقی نمایند . و برای این مقصد مهم اسلامی از علمای موجود در حوزهها و شهرستانها دعوت نمایند . و همه علمای اعلام میدانند که قضا امر بسیار مهمی است که در رژیمهای طاغوتی به دست اشخاصی که اکثریت آنان صلاحیت نداشتهاند سپرده شده بود . در رژیم سابق ما معذور بودیم ، چون اشخاص صلاحیتدار را در هیچ امری ، چه رسد به قضای شرعی ، نمیپذیرفتند ، ولی امروز که قضای اسلامی میخواهد اجرا شود عذری نیست . و بر اشخاص صلاحیتدار واجب است تا حد کفایت به این واجب عمل کنند و دیگران را هدایت نمایند و بسیج کنند . و نیز لازم است حضرات مدرسین محترم حوزهها و علمای اعلام و مجتهدین عظام ، کتبی را که به آنها علوم غریبه نام مینهادند – زیرا در بحثها و حوزههای علمی منسی بودند ، چون محل ابتلا نبودند – امروز که شدیداً به آنها احتیاج است ، مثل کتاب قضا و شهادات و قصاص و حدود و دیات و دیگر کتب محل حاجت را مورد بحث و تدریس و تحقیق قرار دهند ، که در آینده مثل امروز گرفتار کمبود اشخاص نباشیم . امید است برای رضای خدای تعالی و برای عمل به وظیفه ، به این امر توجه زیاد شود ، و مساله قضا که امروز از مشکلات جمهوری اسلامی است به برکت مراجع بزرگ و علمای اعلام حل شود .
( پیام امام به مناسبت چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۲۰۱ )
۶۱/۱۱/۲۲
تکلیف حوزههای علمیه
ما هی بنشینیم که کی برای ما انجام بدهد ، کی قوّه قضاییه را اداره کند ، غیر از حوزههای علمیه ، کی قدرت این مطلب را دارد ؟ البته ، هم باید بهفکر آتیه باشند و درست کردن یک قاضیهای صالح بزرگ ، و هم الآن که ما گرفتار هستیم و بخواهیم معطل بماند قضا ، بخواهد معطل بماند اصلش رسیدگی به گرفتاریهای مردم ، امروز با اجازه فقها ، خوب ، یک عدهای باید متصدی این امر بشوند که میدانند به طور – فرض کنید – تقلیدی هم حتی کار را انجام بدهند و این یک تکلیفی است از برای همه ما .
( بیانات امام در جمع اعضای هیات دولت ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۲۲۰ )
۶۲/۱/۱
حوزههای علمیه و تربیت نسل جوان
آنقدری که قاضی لازم دارند ، حوزهها ندارند ، حوزهها تربیت قضات را نکردهاند ، یک عده پیرمردها هستند لکن آنها نمیروند سراغ این کارها . ما الآن نسل جوان را باید برای قضاوت ، برای تبلیغ تربیت کنیم . برای قضاوت که واجب است ، واجب کفائی است برای همه ، باید تربیت کنیم که این واجب کفائی تحقق پیدا بکند .
( بیانات امام در جمع استادان جامعه الامام صادق ، صحیفه نور ، ج ۱۸ ، ص۱۰۰ )
۶۲/۶/۱۵
بسیج شدن حوزههای علمیه
من امیدوارم که همه علمای بلادی که در سرتاسر ایران هستند و تمام حوزههایی که در سرتاسر ایران هستند ، اینها این جمهوری را که از خودشان میدانند ، آن چیزهایی که نقص وارد میشود در اینها و احساس میکنند که ناقص است ، جدیت کنند کامل بشود .
کشور امروز مال خود شماست و خود شما باید اداره کنید . قوه قضاییه امروز قوه قضاییه اسلامیاست و رو به اسلام دارد میرود و باید خود علمای اسلام این را تقویت کنند ، و افراد را بفرستند . علمایی که در بلاد هستند یا خودشان یا کسانی که مربوط به آنهاست و میتوانند قضاوت کنند ، پیشنهاد کنند که وارد بشوند در این قوه قضاییه تا انشاءاللَّه رفع نقیصه به همه معنا بشود . نباید ما حالا بنشینیم امید این پیدا کنیم که خیر ، خودش میشود . نه ، هیچ امری خودش نمیشود ، با کوشش ، امرها تحقق پیدا میکند . و در واقع قضا هم از باب اینکه یک واجب شرعی است بر همه مگر اینکه به مقدار کفایت داشته باشیم ، از این جهت ، این عمل به یک وظیفه شرعی و اسلامیاست و عذری نیست از برای ما امروز که بگوییم ما نتوانستیم ، یا ما داخل کار نبودیم . نخیر ، همه شما ، هر یک از آقایان در هر جا هستند اینها پیشنهاد کنند و وارد بشوند قوه قضاییه را تقویت بکنند . کسانی که در حوزهها هستند و آنهایی که درس خوانده هستند و در حوزهها دیگر سمت مدرسی و اینطور چیزها را ندارند ، آنها هم تشریف بیاورند و این قوّه قضاییه را تقویت بکنند تا ؛ انشاءاللَّه درست بشود … حوزهها مهیا نبودند و دست شان از قضا کوتاه بوده و مهیا برای این کار نبودند ، حالا که مهیا شدند . حوزهها هم به راه افتادند برای اینکه ، این کار را تتمیم کنند . و دروسی راجع به قضا در حوزهها درست عمل بشود و درسهایی گفته بشود تا اینکه انشاءاللَّه به زودی این پرسنلی که ایشان ( آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی ، رئیس دیوان عالی کشور )
میگویند که باز به قدر پانصدنفر ناقص داریم انشاءاللَّه درست بشود . این پانصد نفر در حوزه اصفهان و مشهد و تبریز و سایر جاها چیزی نیست . خوب میتوانند از اینجا بیایند و قم هم که خوب کمک میکند و امیدوارم که انشاءاللَّه همه موفق باشید و خداوند همه را تایید کند که خودمان کارهای خودمان را انجام بدهیم .
( بیانات امام در جمع اعضای شورای عالی قضایی ، صحیفه نور ، ج ۱۸ ، ص ۱۶۶ )
۶۲/۸/۲۹
تلاش حوزه برای تربیت قاضی
حوزههای علمیه ، که باید قاضی جامعالشرایط تحویل دهند ، از همه اموربویژه قضاوت به طور مایوسانه بر کنار بودند ، همت علمای اعلام وفقهای بزرگ مصروف به کتب عبادی فقه و بعضی کتب معاملات گردید و از تحویل صدها قاضی ، قاضی جامع الشرایط ، عاجز بودند . ناچار برایکوتاه کردن دست قضات بیاعتنا به احکام اسلام و احیاناً ضد اسلام از اعراض و نفوس ملت و معطل نماندن قضاوت که موجب هرج و مرج و هجوم به اعراض و اموال میگردید ، عدهای از فضلای متدین که مسائل قضا را ولو تقلیداً میدانستند مجاز در امر قضاوت شدند و از حوزههاخواسته شد که در تربیت قضات عنایت بیشتری کنند که این امرمهم حیاتی به وجه شایسته ولو در درازمدت تحقق یابد . و با جدیتشورای محترم قضایی تاکنون پیشرفتهای چشمگیری شده است لکن کافی نیست . و لهذا از حوزههای علمیه تقاضا میشود که در این امر اهتمام بسیار نمایند که این واجب مهم کفایی به حد کفایت برسد .
( پیام امام به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، صحیفه نور ، ج ۱۹ ، ص۱۰۷ )
۶۳/۱۱/۲۲
حوزههای علمیه و خدمت به اسلام و کشور
مطلبی که راجع به قضاوت عرض میکنم ، یک صحبت راجع به این است که باید پرسنل این قوه تقویت بشود و این یک جهتش به عهده حوزههای علمیه سرتاسر کشور است و خصوصاً حوزه علمیه قم . مسالهقضا یک مساله مهمی است که سر و کارش با همه حیثیت کشوراست و مسلمانان است . و آنقدری که اسلام درباره قضا سفارش کرده است ، شاید کمتر در چیزهای دیگر سفارش کرده باشد . بنابراین ، یک تکلیف است بر همه کسانی که میتوانند قضاوت کنند و در حوزههامعطل ماندهاند . خیلی اشخاص هستند که اگر توجه به این مساله داشته باشند که یک تکلیفی است ، بر همه هست تا آن جایی که به مقدارکفایت تحقق پیدا بکند ، و الّا واجبات کفاییه هم بر همه آحاد واجباست . وقتی وجوب برداشته میشود که به مقدار کفایت ، این عمل تحقق پیدا کرده باشد . بنابراین ، به عهده همه حوزههای علمیه سرتاسری است که در این امر اهتمام کنند ؛ افرادی که در آنجا قدرت این معنا را دارند که قضاوت کنند ، بیایند مشغول کار بشوند . این یک خدمتی به اسلام است ، یک خدمتی به کشور است و یک تکلیفی است که خدای تبارک و تعالی بر همه کرده است و امیدوارم که این کار را انجام بدهند .
( بیانات امام در جمع اعضای شورای عالی قضائی ، صحیفه نور ، ج ۱۹ ، ص ۱۹۲ )
۶۴/۵/۸
بالا
فهرست اصلی
* وظیفه روحانیون
در صحنه بودن روحانیت
علما باید کمک کنند به این جمهوری اسلامی ، کنار ننشینند . کنار نشستن مثل کنار نشستن صدر مشروطیت است ، و حالا بدتر از آن وقت است . کنار ننشینند و بگویند که قضاوت کذا و کذاست . خوب قضاوت به عهده شماهاست . اسلام قضاوت را به عهده فقها گذاشته است . شما کنار مینشینید و میگویید که چرا قضاوت خوب نمیشود ؟ ! قضاوت خود به خود خوب بشود ؟ قضاوت با کوشش شما باید خوب بشود .
( بیانات امام در جمع روحانیون تهران ، صحیفه نور ، ج ۱۵ ، ص۲۰۵ )
۶۰/۸/۴
اشکال بر خردهگیران
اگر ما برویم کنار و صحنه را رها کنیم کی میتواند قضاوت را اداره کند ؟ کی میتواند قاضی درست کند ؟ ما قضاوت لازم نداریم ؟ دارند الآن میگویند ما قضاوت شرعی میخواهیم بکنیم ؛ کی باید این کار را انجام بدهد ؟ ما بنشینیم کنار و بگوییم که بچهها رفتند ، دارند قضاوت میکنند ! خوب شما که بزرگان هستید بیاید درست کنید . بچهها هم نیستند ، منتها به نظر شما میآید که بچهها هستند . نخیر ، بچهها نیستند و قضاتی که هستند از امثال شماها بهترند . لکن شماهایی که نشستهاید کنار و قلمها را به دست گرفتهاید و هی اشکال به جمهوری اسلامی میکنید ، جمهوری اسلامی اشکالی در آن هست ، یعنی اصل اساس جمهوری اسلامی را در آن اشکال دارید و میگویید رژیم شاهنشاهی خوب است ؟ ! آدم اینقدر چشم و گوشش باز باشد و نبیند چیزی را و نفهمد چیزی را ؟ ! آنهمه جور و ستمی که در زمان آنها بود و آنهمه مفاسدی که در زمان آنها بود و آنهمه فحشایی که و مراکز فحشایی که بود و آنهمه خَمرفروشی و امثال اینها که بود ، الآن دیگر هیچ چیز آن نیست ، زمان او بهتر از حالاست ؟ ! آن وقت شما میتوانستید یک اشکال بکنید به آنها ؟ زبانهایتان یا تبع آنها بود یا بریده میشد .
خوب امروز ، الآن میگویند ما قاضی لازم داریم . شما هم میگویید که اینها جوانند ، نمیتوانند قضاوت کنند . خوب ، شما بیایید قضاوت کنید . شما لااقل ، یک نفر قاضی هستید بیا ، قاضی بشو ! چرا اشکال میکنید ؟ اشکال به خود شما وارد است که وارد نمیشوید . خودتان نمیتوانید ، سنتان اقتضا نمیکند ، حالتان اقتضا نمیکند ، قاضی تربیت کنید و همین طور سایر چیزها را .
( بیانات امام در جمع روحانیون تهران ، صحیفه نور ، ج ۱۵ ، ص ۲۰۷ – ۲۰۶ )
۶۰/۸/۴
احیای کتاب القضاء
باید حوزه علمیه ایجاد کنند و افراد را برای آتیه تربیت کنید الآن اگر ما در مسئله قضاوت که یکی از مسائل مهم اسلام است و با نوامیس و جان و مال مردم سر و کار دارد کمبود داریم ، برای این است که در گذشته قضاوت به دست روحانیون نبود تا افراد را تربیت کنند و اصلا در گذشته کتاب قضا یک کتاب منسی بود . در نتیجه امروز که آزاد شده است و به دست شما اداره میشود ، می بینیم که افراد نداریم و دچار مشکل شده ایم که ان شاء الله با همت همه این مشکل برطرف خواهد شد .
( بیانات امام در جمع ائمه جمعه استان گیلان ، صحیفه نور ، ج ۱۶ ، ص۵ )
۶۰/۱۰/۲۳
وجوب دخالت در امر معطل قضا
واجب است بر همه اشخاصی که از آنها قضاوت میآید ، در این امر داوطلب بشوند تا به امر قضا وادار بشوند و این نقیصه را از بین ببرند . مدرسین محترم حوزه علمیه قم ، که بحمداللَّه ، بسیار فعال هستند ، باید این مساله را در حوزه علمیه قم مطرح کنند که امروز اشخاصی که صلاحیت دارند ، ولو تقلیداً برای قضاوت ، این اشخاص اسم نویسی کنند و بیایند در این مواردی که ، زندانهایی که اشخاص هستند تا اینکه حل این قصه بشود که مثلاً ، اشخاصی باید زود کارشان تمام بشود و ما نداریم افراد . این یک امر واجبی است ؛ یعنی ، بر همه واجب است تا آن وقتی که آن مقداری که احتیاج است بر آورده بشود .
گاهی وقتها انسان به واسطه احتیاط ، خلاف احتیاط میکند . احتیاط میکند فلان آقا که امر قضا مشکل است و نمیشود رفت و نمیشود کرد و اینطور چیزها ، با اینکه واجب کفایی ، واجب عینی است اول به همه . وقتی یک عدهای عمل کردند و کفایت حاصل شد ، آن وقت از دیگران ساقط میشود ، والّا همه معاقب هستیم اگر چنانچه قضا به زمین بماند ، و احتیاط بر این است که وارد بشوند ؛ یعنی ، امری است واجب ، معلوم الوجوب ؛ این احتیاط میکنند ، این عذر نمیتواند باشد . یا اشخاصی مثلاً میخواهند ادامه بدهند تحصیلاتشان را و باید هم ادامه بدهند ، اما در یک وقتی که یک واجبی به عهده آنها هست ، نمیتوانند به این امر مستحب بسیار ارزنده مشغول باشند ؛ باید بروند این کار را به اندازه کفایت انجام بدهند که مبادا – خدای نخواسته – یک نفر آدم بیگناه [باشد که] به کارش رسیدگی نتوانستند بکنند . باید بیایند آقایان و وارد بشوند و رسیدگی بکنند . و این امر را من امروز به عهده مدرسین قم و علمای مشهد و اصفهان و جاهای دیگری که حوزههای علمیه هست ، این عهده آنها میگذارم که آنها خودشان به فکر این باشند که افراد را بخواهند و افراد را تشویق کنند ، به هر ترتیبی که میتوانند ، و تحذیر کنند از اینکه یک امر واجب شرعی است ، نمیشود یک امر واجب شرعی زمین مانده [باشد] و من مشغول نماز شب بشوم . وقتی آن واجب شرعی است ، اگر مزاحم با هر مستحبی بشود ، آن واجب شرعی را باید من عمل کنم . این یک مساله است که لازم است که تذکر داده بشود ، و آقایان مدرسین هم و علمای اعلام بلادهم تذکر بدهند و این نقیصه را کم کنند تا اینکه این مشکل حل بشود .
( بیانات امام در جمع روحانیون کاروانهای حج ، صحیفه نور ، ج ۱۶ ، ص۲ – ۲۵۱ )
۶۱/۵/۳۱
قضاوت ، حق روحانیون
با اینکه قضاوت یک امری است که به حسب حکم الهی حق روحانیون است ، و تا زمانی که رژیم سابق بود همان طوری که همه را از حقوق خودشان محروم کرده بود این حق الهی هم که برای آنها در عین حالی که رنج دارد ، لکن حقش بود ، باید به آن قیام کنند ، نمیتوانند تخلف کنند .
الآن هم که آقایان در هر جا باشند و خدمت بکنند اینطور نیست که بخواهند یک جایی را قبضه کنند .
( بیانات امام در دیدار با قضات کشور ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۱۴۹ )
۶۱/۱۰/۱۹
سیمای حقیقی قضا
امروز ما قاضی لازم داریم . قضاوت ، شما میدانید که در طول مدت سلطنت ، به دست روحانیون نبود که به حسب احکام اسلام مختص به آنهاست . قضاوت به یک صورت مشوه درآمده بود و قاضی یک آدمی بود که به حسب اکثر که به درد هیچ چیز نمیخورد سیّما قضا
( بیانات امام در جمع کارکنان صنایع دفاع ملی ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۱۵۱ )
۶۱/۱۰/۲۶
تکلیف اهل علم
مساله قضا یک مسالهای است که به عهده اهل علم است ، اینها مسئول هستند پیش خدا و نمیشود که انسان بنشیند نگاه کند و قضاوت به وضعی باشد که نتوانند ، شورای قضایی نتواند در هر جا یک قاضی متوسط بفرستد . البته آن قضایی که اسلام فرموده است و آن شرایطی که اسلام فرموده است باید بتدریج دنبالش برویم . باید حوزهها دنبال این مطلب بروند که قاضی به آن نحوی که شارع مقدس مقرر فرموده است پیدا بکنند . لکن امروز که ما دستمان از آن مرتبه بالا کوتاه است نباید بنشینیم تا اینکه قضاوت به حال سابق باقی بماند .
( بیانات امام در جمع اعضای هیئت دولت ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۲۱۹ )
۶۲/۱/۱
مسئولیت انقلابی روحانیون
امروز غیر از زمان سابق است که روحانیت نمیتوانست کاری بکند ، بلکه روحانیت مسئول است ، نمیتواند کنار بنشیند و به دعا و ذکر مشغول گردد . احتیاجات ما زیاد است ، احتیاج به تبلیغ و احتیاج به قضاوت ، و در عین حال که شورایعالی قضایی زحمت کشیده است ، ولی کمبود قاضی وجود دارد . حوزهها و علما باید همت کنند که درس قضا بگویند و قضات را از فنونی که در سابق ، مانند زمان حضرت امیر – علیهالسلام – استفاده میشد آگاه کنند ؛ که مساله قضاوت تنها یک مساله علمی نیست ، بلکه یک مساله فنی هم هست ؛ که گاهی از همین طریق قاضی به اطمینان میرسد ، که در باب قضا حجت است .
( بیانات امام در جمع ائمه جمعه کشور ، صحیفه نور ، ج ۱۸ ، ص۱۵۱ )
۶۲/۸/۴
مسئولیت الهی روحانیون
روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشستهاند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شدهاند . اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت درامور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند ، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مواخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست ، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بیسابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم ، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت .
( پیام امام خطاب به مراجع اسلام و روحانیون ، صحیفه نور ، ج ۲۱ ، ص۱۰۰ )
۶۷/۱۲/۳
کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اینترنتی علی اصغر اعظمی محفوظ است.