فصل ششم – نظارت بر دستگاه قضائی

* نظارت از سوی اولیای امور

نظارت قاطعانه و اسلامی
باید گروهی تشکیل شود که هر کس بر خلاف عمل می‏کند گوشش را بگیرند و از اداره بیرونش کنند ، و مامور بگذارند که دیگر برنگردد و هرگز راهش ندهند . باید دید چه کسانی کارشکنی می‏کنند ، آیا خود وزیر است ؟ دستش را بگیرند و از وزارتخانه اخراجش کنند . ما با کسی شوخی نداریم . من کاری ندارم به اینکه چه کسی باید این کارها را بکند ، چون این باز همان روش اداری است .
( اسناد منتشر نشده )
۵۹/۴/۷

نظارت بر عملکرد قضات
باید دادگاهها با همان قدرت باشند . منتها بر شماهاست ، بر آقایان است که اگر یک قاضی نمی‏تواند قضاوت بکند یا منحرف هست ، عوضش می‏کنید .
( بیانات امام در جمع اعضای شورای عالی قضائی ، صحیفه نور ، ج ۱۲ ، ص۲۵۷ )
۵۹/۴/۲۹

دفتر شکایات مردمی
خود شماها باید این کارها را انجام بدهید و افرادی را صالح ، مطّلع ، بی‏طرف تعیین کنید بروند در اینجاهایی که این کارها می‏شود ، به شکایات مردم رسیدگی کنند . یک دفتری برای شکایات باز کنید ، تعقیب کنید شکایت را . ببینید این که شکایت کرده از کجا پیدا شده ، صحیح می‏گوید یا غیر صحیح ؟ کی القاء به او کرده ؟ اینها را باید تعقیب کرد و فهماند به مردم که یک همچو بساطی در کار هست که می‏خواهند خرابکاری بکنند و افرادی هم که واقعاً خرابکاری می‏کنند معرفی باید بشوند به جمعیت‏هایی که آقایان تعیین کنند تا تکلیف آنها را معیّن کنند .
ما اگر بنشینیم و الآن در مملکتمان خلاف شرعهای زیادی خدای نخواسته انجام بگیرد معنایش این است که ما خودمان با دست خودمان جمهوری اسلامی را جمهوری غیر اسلامی‏اش کردیم . ما می‏خواهیم جمهوری اسلامی ، یعنی احکام ، احکام اسلام باشد نه اینکه هر جایش که آدم دست بگذارد شکایات باشد که اینها خلاف دارند می‏کنند . شکایت باشد که فلان قاضی حکم خلاف دارد .
( بیانات امام در جمع ائمه جمعه شهرستانها ، صحیفه نور ، ج ۱۳ ، ص۲۲۱ )
۵۹/۱۰/۳

تقویت دادگاهها
عزمتان را جزم کنید که این ملت را به جلو ببرید . این ملت را بیدار کنید . . . . دادگاهها را تقویت بکنید . البته اصلاح هم باید بشود . اشخاصی که در راس دادگاهها هستند تقویت کنید . تا آنها بتوانند کارهای خودشان را انجام بدهند .
( بیانات امام در جمع پرسنل صنایع دفاع ملی ، صحیفه نور ، ج ۱۴ ، ص۵ )
۵۹/۱۰/۲۹

نظارت کامل مسئولین
مسئولان بالای قضایی موظفند در نهادهای مذکور نظارت کامل داشته و از انحرافات جلوگیری نمایند ؛ و روحانیونی که در امر قضا گماشته شده‏اند بدانند که بالاترین مسئولیت را به عهده گرفته و انحراف به هر نحو از آنان متوقع نیست و با آنان سختگیری خواهد شد .
( پیام امام به ملت ایران در آستانه سال نو ، صحیفه نور ، ج ۱۴ ، ص۱۴۳ )
۵۹/۱۲/۲۹

نظارت و تصفیه
اینجانب جداً از رئیس دیوان‏عالی و دادستان کل کشور و انقلاب و شورای‏عالی قضایی می‏خواهم هیاتهایی مرکب از اشخاص عالم ، مومن و متعهد تشکیل دهند تا دادگاههای کشور را رسیدگی نمایند و قضات غیرصالح و دادستانهای منحرف را کنار گذاشته ، و اگر به مال و یا آبروی اشخاص تعدی نموده‏اند محاکمه نمایند .
( پیام به مناسبت سالروز تاسیس جمهوری اسلامی ، صحیفه نور ، ج ۱۴ ، ص۱۵۷ )
۶۰/۱/۱۲

تشکیل هیات حکمیت
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
جناب حجت‏الاسلام آقای حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی – دامت افاضاته
جنابعالی را به نمایندگی خویش تعیین نمودم تا با نماینده‏ای که جناب آقای بنی‏صدر و نماینده دیگری که جناب حجت‏الاسلام آقای بهشتی و جناب حجت‏الاسلام آقای هاشمی رفسنجانی و جناب آقای رجایی تعیین می‏نمایند ، موارد تخلفات از حقوق قانونی هر یک رسیدگی بنمایند ؛ و نیز در زمان جنگ که زمانی استثنایی است ، به اقوال و اعمال هر کس که موجب اختلاف و تشنج در کشور می‏شود رسیدگی بنمایند . و نیز در همین زمینه ، مطبوعات و رسانه‏های گروهی را مورد بررسی قرار دهید ، تا هر کس و هرچه به حسب رای اکثریت متخلف و تخلف به شمار آمد در مرتبه اول به آنان تذکر دهید تا در اصلاح خود بکوشند ؛ و در مرحله بعد به وسیله رسانه‏های گروهی به مردم شریف کشور معرفی ، و در تمام موارد فوق به دادستان کل کشور گزارش دهید . و دادستان کل کشور شرعاً موظف است تا با بیطرفی کامل ، پس از طی کردن مراحل قانونی ، موافق موازین شرعی و قانونی با آنان عمل نمایند . انتظار می‏رود که آنچه را به عهده آقایان گذاشته شده است ، که یک تکلیف شرعی است ، قاطعانه و بدون غمض‏عین عمل نمایند .
لازم به تذکر است که برای اتحاد بیشتر بین نمایندگان ، هیچ کدام از سه نماینده در خارج از جلسه حق بازگو کردن نظر خود و اظهار مخالفت با رای اکثریت را که موجب تضعیف هیات گردد نداشته ؛ و در صورت تخلف ، که موجب جنجال است ، دادستان کل کشور با خود نماینده متخلف چون سایرین عمل خواهد نمود . لازم است نمایندگان و افرادی که آنان را تعیین می‏نمایند و همه نویسندگان و گویندگان برای حل معضلات جامعه دست در دست یکدیگر دهند و در حدود قانونی وظایف خویش برای پیشبرد مقاصد عالی اسلام تلاش نمایند . والسلام علیکم و رحمه‌اللَّه و برکاته .
روح‏اللَّه الموسوی الخمینی
( فرمان امام به آیت الله مهدوی کنی ، صحیفه نور ، ج ۱۴ ، ص۱۵۹ )
۶۰/۱/۱۲

بازرسی نهادهای انقلابی
بازرسی نهادهای انقلابی را در اولویت باید قرار دهید . و اگر ضمن بازرسیها مشاهده کردید که یکی از افراد منتسب به انقلاب ، اعم از روحانی یا غیرروحانی ، مرتکب تخلفی شده است ، بلافاصله تحویل مقامات قضایی داده و از طریق شورای‏عالی قضایی تحت تعقیب قرار بگیرند .
( بیانات امام در دیدار با رئیس بازرسی کل کشور ، اسناد منتشر نشده )
۶۰/۹/۵

نظارت سریع و دقیق
رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستانها و دادگاهها با سرعت و دقت عمل شود تا جریان امور ، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد .
( فرمان هشت ماده ای به قوه قضائیه ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۱۰۵ )
۶۱/۹/۲۴

دستگاه حراست ارگانها
جناب حجت الاسلام آقای موسوی اردبیلی رئیس دیوان‏عالی کشور ، و جناب آقای نخست وزیر موظفند شرعاً از امور مذکوره با سرعت و قاطعیت جلوگیری نمایند . و لازم است در سراسر کشور ، در مراکز استانداریها و فرمانداریها و بخشداریها هیاتهایی را که مورد اعتماد و وثوق می‏باشند انتخاب نمایند و به ملت ابلاغ شود که شکایات خود را در مورد تجاوز و تعدی مامورین اجرا ، که به حقوق و اموال آنان سر می‏زند بدین هیاتها ارجاع نمایند و هیاتهای مذکور نتیجه را به آقایان تسلیم ، و آنان با ارجاع شکایات به مقامات مسئول و پیگیری آن متجاوزین را موافق با حدود و تعزیرات شرعی مجازات کنند .
( منابع موجود در موسسه )
۶۱/۹/۲۴

نظارت ، الزام شرعی
من باید به آقایان ( اعضای ستاد مرکزی پیگیری فرمان هشت ماده ای حضرت امام )
عرض کنم که شما در این کاری که دارید انجام می‏دهید که رسیدگی به امر متخلفین است ، چه در سطح دادستانها و قضات و اینها و چه در سطح ادارات و وزارتخانه‏ها و اینها ، یک امری است که الزام شرعی الآن دارد و با کمال جدیت و قاطعیت این باید عمل بشود . و ما نمی‏توانیم ببینیم که یک کشوری ادعای این بکند که ما جمهوری اسلامی هستیم و قاضی که آن قدر در شرع [به] او اهتمام شده است ، آن وقت قاضی ، یک شهر را به آتش بکشد و سکوت بکنیم . یا فرض کنید یک دادستانی در یک جایی کارهای خلاف شرع بیّن کرده است ، باز هم باید ما بنشینیم و سکوت بکنیم . از حالا به بعد اصلاً سکوت معنا ندارد . باید آقایان به طور جدی محکمه‏ای تشکیل بدهند برای رسیدگی به امر متخلفین ، قضات متخلف و کسان دیگری که در هر جا هستند و متخلفند و متخلفین را بعد از اینکه معلوم شد که این آدم تخلف کرده و خلاف کرده است ، باید آنهایی که مسئول هستند فوراً و غایت‏الامر در ظرف سه روز به جای آنها کسی را بگذارند . و اگر آنها هم مسامحه‏ای در این امر کردند بی‏عذر ، بخواهند این کار را نکنند ، خود شما خود آقایانی که ، این هیاتی که برای این رسیدگی است و مجاز هستند که تعیین کنند ، مستقلاً خودشان تعیین کنند و مسامحه در هیچ امری ابداً نباید بشود . چنانچه از آن طرف هم باید با کمال توجه به اطراف قضیه که کسی یکوقت خدای نخواسته مظلوم واقع نشود . لکن ما باید این بارِ ظلم را که الآن در سرتاسر کشور گاهی می‏شود به اشخاص ، این‏بار را دیگر باید سبک کنیم و از بین ببریم و من الآن اعلام می‏کنم چنانچه اشخاص به واسطه اغراض فاسده بخواهند جوسازی کنند و بخواهند تلفن از این طرف و آن طرف بکنند و این مطلب معلوم بشود [که] خود آنها بر خلاف موازین شرعی و مقابل اسلام می‏خواهند کار بکنند ، و من به ملت اعلام می‏کنم که هر کس که این کار را کرد ، با او معامله فسق بکنند . و در هیچ جایی از جاهایی که یک آدم عادل باید باشد ، او را نپذیرند و اطلاع بدهند تا آنها تادیب بشوند یک کاری که اسلام می‏خواهد بکند ، یک کاری که می‏خواهد ظلم را از مردم بردارند ، آن وقت یک کسی بگوید که ما جوسازی می‏کنیم ، یک کسی بگوید که ما این کار را نمی‏کنیم ؛ نباید بشود . این معنایش این است که کار اسلام نباید بشود و این اقلّش این است که اعلا مرتبه فسق است و باید تعزیر بشود و بالاترش این است که ممکن است یک وقت چیزهای دیگر بشود . و کسی حق ندارد در سر تا سر کشور ، هیچ قاضی شرعی حق ندارد که بدون جهت استعفا کند و بخواهد جوسازی کند . اگر جوسازی کند ، معلوم می‏شود که خودش زیر سوال است و باید خودش احضار بشود . و اگر واقعاً خودش را لایق نمی‏داند ، باید اعتراف کند که من لایق نیستم و نمی‏خواهم [قضاوت] بکنم . و بعد از اینکه او راکنار گذاشتند ، بلافاصله بعد از حداکثر سه روز ، به جای او باید قاضی و دادستان و اینطور چیزها تعیین بشود .
در هر صورت ، شما کاری را که دارید انجام می‏دهید ، این هیاتی که برای این مساله درست شده است و کاری می‏خواهند انجام بدهند ، بر آنها مسامحه جایز نیست ؛ همان طوری که زیاده روی هم ان‏شاءاللَّه ، نمی‏کنند و آن هم جایز نیست . هر دو طرف قضیه است و مساله ، مساله مسامحه و شوخی نیست . اگر یک جایی مسامحه ما از کسی دیدیم ، ما از او بازخواست خواهیم کرد . و اگر یک مقامی ، هر کس باشد ، بخواهد جوسازی بکند ، بخواهد تخلف از این مسائل بکند ، این تخلف از احکام اسلام است . و اگر مقامی است که حیثیت عدالت در او معتبر است ، خودش منعزل است – فی نفسه . و اگر این در آن مقام هم حیثیت عدالت معتبر نیست ، باید دستگاهها و دست اندرکارها او را کنار بگذارند و اگر نگذاشتند ، این هیات باز مجازند که آنها را به جای آنها قرار بدهند .
( بیانات امام در جمع ستاد فرمان هشت ماده ای امام ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۵ – ۱۳۴ )
۶۱/۱۰/۷

پیگیری تخلفات قضائی و اداری
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
ستاد پیگیری تخلفات قضایی و اداری
اخیراً چند کتاب به عنوان سوالات دینی و ایدئولوژی اسلامی را ملاحظه نمودم و بسیار متاسف شدم از آنچه در این کتابها و جزواتی از این قبیل به اسم اسلام ، این دین انسان‏ساز الهی ، برای گزینش عمومی مطرح شده است و آنها را میزان رد و قبولی افراد قرار داده‏اند . این نوشته‏ها که مشحون از سوالات غیر مربوط به اسلام و دیانت و احیاناً مستهجن و اسف‏آور است از آنجا که به اسم دیانت اسلام منتشر شده است ، از کتب و جزوات انحرافی است که برای حیثیت اسلام و جمهوری اسلامی مضر است ، و به وزیر ارشاد توصیه نمودم که امثال این کتب را در اسرع وقت جمع آوری و فروش و خرید و نشر آنها را ممنوع شرعی اعلام نمایند . شاید بسیاری از افرادی که در تدوین آنها دخالت داشته‏اند دارای حسن نیت بوده‏اند ، لکن احتمال نفوذ شیاطین در این نحو مسائل قوی است که برای مشوه نمودن چهره نورانی اسلام یا جمهوری اسلامی به این امر اقدام نموده‏اند . لهذا مراتب زیر را از ستاد محترم خواستارم :
۱ – تمام هیاتهایی را که به نام گزینش در سراسر کشور تشکیل شده‏اند ، منحل اعلام می‏نمایم ، چه در قوای مسلح یا در وزارتخانه‏ها و ادارات ، و چه در مراکز آموزش و پرورش تا برسد به دانشگاه‏ها ، تمام آنها منحل است و ستاد انحلال را اعلام نماید .
۲ – ستاد موظف است دراسرع وقت دستور دهد تا هیاتهایی به جای هیاتهای منحله ، از افراد صالح و متعهد و عاقل و صاحب اخلاق کریمه و فاضل و متوجه به مسائل روز تعیین تا درگزینش افراد صالح ، بدون ملاحظه روابط اقدام نمایند ، و گزینش زیرنظر آنها انجام گیرد ، و دقت شود تا این افراد ، تنگ نظر و تندخو و نیز مسامحه‏کار و سهل‏انگار نباشند . و چنانچه قبلاً تذکر داده‏ام میزان درگزینش ، حال فعلی افراد است ، مگر آنکه از گروهکها و مفسدین باشند ، یا حال فعلی آنها مفسده‏جویی و اخلالگری باشد . و اما کسانی که در رژیم سابق به واسطه جو حاکم یا الزام رژیم ستمگر مرتکب بعضی نارواها شده‏اند ولی فعلاً به حال عادی و اخلاق صحیح برگشته‏اند ، تندرویهای جاهلانه درحق آنها نشود که این ظلم است و مخالف دستور اسلام ، و باید ممنوع اعلام شود .
۳ – از آنجا که بسیاری از سوالهای اسلامی این کتابچه‏ها از مسائل غیر محل اطلاع می‏باشد که شاید فضلا و علمای زحمتکش نیز در جواب آنها عاجز باشند ، و نیز بعض آنها غلط و بعضی از سوال و جوابها بر خلاف است ، این نحوه سوالات به هیچ وجه معیار در گزینش افراد نیست ، و ندانستن آنها برای آنان اشکال و عیبی ندارد . لازم است ستاد محترم ، اشخاصی را مامور کند که اگر افرادی ، چه به واسطه سوالهای شرعی ، که دانستن آنها برای این اشخاص لزوم ندارد ، و چه سوالهای ناروایی که به اسلام ارتباط ندارد ، از ادارات و یا وزارتخانه‏ها یا دیگر مراکز اخراج شده‏اند و یا به واسطه آن استخدام نشده‏اند ، تشخیص داده تا اگر اخراج یا عدم پذیرش به صرف این امور یا اشباه آن بوده است ، آنان را به محل خود برای خدمت برگردانند که این نحوه عمل که با آنها شده است ظلم فاحش است ، و محروم نمودن کشور از اشخاص مفید می‏باشد که از همه اینها باید جلوگیری شود . و نیز از افراد صحیحی که در هیاتهای گزینش بوده‏اند ، قدردانی شود و به افراد دیگر آنها نصیحت شود تا نظیر این افعال در کشور اسلامی واقع نشود .
۴ – ستاد محترم دستور دهد کتابچه‏های مختصری شامل بعضی از مسائل شرعی که محل اطلاع عمومی است ، و مسائل اعتقادی که دانستن آنها در اسلام لازم است به طور ساده ، بدون معماها که در این کتب و نشریات انحرافی موجود است ، و بعضی مسائل مناسب با شغل افراد ، با نظارت اشخاص مطلع از احکام اسلام و متوجه به اطراف مسائل سیاسی و اجتماعی تهیه شود و آنها را در دسترس افراد قرار داده ، و در صورت احتیاج اشخاص را آموزش دهند ، و بدون آموزش ، سوال از آنها نشود و میزان رد و قبول ، موازین اسلام و انسانی باشد که هدایت جاهلان ، منظور نظر اصیل است .
۵ – تجسس از احوال اشخاص در غیر مفسدین و گروههای خرابکار مطلقاً ممنوع است ، و سوال از افراد به اینکه چند معصیت نمودی ، چنانچه بنا به بعضی گزارشات این نحوه سوالات می‏شود ، مخالف اسلام وتجسس کننده ، معصیتکار است . باید در گزینش افراد این نحوه امور خلاف اخلاق اسلامی و خلاف شرع مطهر ممنوع شود .
۶ – بنا به گزارش رسیده ، بعضی از کلاسهای درسی که در ارتش و سپاه و سایر مراکز نظامی و انتظامی تاسیس شده است ، بسیار مستهجن و مبتذل است . باید این کلاسها به وسیله اشخاص عالم ، عاقل و متعهد اداره شود ، و نمایندگان اینجانب در نیروهای نظامی و انتظامی با کمال‏جدیت به اصلاح آنان پرداخته و به کار خود ادامه دهند . این ستاد موظف است برای هر وزارتخانه یا مراکز دیگر کتابچه‏هایی مناسب با کار آنان به صورتی معقول و اسلامی تهیه نموده و از تعلیمات جاهلانه و احیاناً ضدانقلابی جلوگیری نمایند . از خداوند تعالی توفیق آقایان را در امور محوله و حُسن جریان آن را خواستارم . والسلام علیکم و رحمه‌اللَّه .
روح‏اللَّه الموسوی الخمینی
( فرمان امام به ستاد پیگیری تخلفات قضائی و اداری ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۵ – ۱۴۴ )
۶۱/۱۰/۱۵

نظارت بر امور زندانها
از امور لازم رسیدگی به حال زندانیان و پرونده‏های آنان است که برای تسریع در این امر لازم است هیاتهایی برای رسیدگی به وضع آنان تعیین گردد تا هر چه زودتر گزارش کامل زندانها و زندانیان را برای مسئولین امور قضایی تهیه نمایند .
( پیام امام به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، صحیفه نور ، ج ۱۷ ، ص۲۲۷ )
۶۲/۱/۱۲

نظارت شورای‏عالی قضایی
از شورای محترم قضایی تقاضا می‏شود که در انتخاب قضات ، چه آنان که به حد صلاحیت رسیده‏اند و چه آنان که به طور مجاز مشغول می‏شوند ، حد اعلای دقت را بفرمایند . چنانچه لازم است اشراف بر کیفیت اعمال قضات محترم تا حد امکان داشته باشند و اگر خلافی اشتباهاً شده باشد جبران نمایند و اگر احیاناً خدای نخواسته به طور عمد بوده ، با قاطعیت و شدت عمل با آنان رفتار نمایند و نگذارند اشخاص نفوذی غیرمتعهد این دستگاه مقدس اسلامی را آلوده نمایند .
( پیام امام به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، صحیفه نور ، ج ۱۹ ، ص۱۰۷ )
۶۳/۱۱/۲۲
نظارت از سوی نمایندگان حضرت امام ( ره )
بسمه تعالی
جناب حجت الاسلام آقای نیّری – دامت افاضاته
از آنجا که گزارشات متعددی در مورد ضعف دستگاه قضایی به اینجانب رسیده است ، و مردم شریف و متعهد ایران انتظار برخورد جدیتری با مسائل مختلف را دارند ، به جنابعالی و حجت‏الاسلام آقای رئیسی ماموریت قضایی داده می‏شود تا نسبت به گزارشات
( با توجه به کندی رسیدگی قوه قضاییه به جرایم ، اعتراضاتی در شهرهای مختلف از سوی مردم ابراز شده بود و خانواده‏های شهدا و جانبازان شهر سمنان دست به تحصن زده بودند . حضرت امام به آقایان نیری و رئیسی دستور رسیدگی دادند که متعاقب آن در تاریخ ۱۲/۱۰/۶۷ دو نفر به جرم اشاعه فحشا و زنای محصنه در سمنان اعدام شدند و در تاریخ ۱۴/۱۰/۶۷ دو تن از قاتلین پوران فیلی دانش‏آموز یازده ساله دورود به جرم تجاوزهای متعدد به عنف ، سرقت ، قتل ، آدم‏ربایی و شکنجه به اعدام محکوم گردیدند . )
شهرهای سمنان ، سیرجان ، اسلام آباد و دورود رسیدگی نموده ، و فارغ از پیچ‏وخمهای اداری با دقت و سرعت آنچه حکم خداست در موارد مذکور اجرا نمایید . باید سعی کنید خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نگردد . والسلام .
روح اللَّه الموسوی الخمینی
( اسناد منتشر نشده )
۶۷/۱۰/۱۱

گلایه از مسئولین قضایی
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
از آنجا که مقامات بالای قضایی کشور هیچ گونه حساسیتی در مورد مسائل تکان‏دهنده فوق ندارند به حجتی الاسلام آقایان نیّری و رئیسی ، ماموریت داده می‏شود که طبق آنچه تشخیص می‏دهند ، در چهارچوب اسلام عزیز ، در موارد مذکور اقدام نمایند . باعث تعجب است که در نظام اسلامی چنین حوادثی اتفاق می‏افتد ؛ ولی با کمال خونسردی اجرای احکام خدا تعطیل ، و کارهای دیگر بر کار قضایی رجحان پیدا می‏کند .
روح اللَّه الموسوی الخمینی
( اسناد منتشر نشده )
۶۷/۱۰/۲۳

دلجویی از مسئولین قضایی
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای حاج سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی ، ریاست قوه قضاییه – دامت افاضاته
با سلام و دعا برای شما و تمامی دست اندرکاران قوه قضاییه وامید موفقیت برای همه ، شنیده می‏شود که مسائل و نصایح پدرانه پدر پیرتان موجب رنجش بعضی از دست‏اندرکاران قضای کشور شده است ؛ و آنان که با فرهنگ حوزه سر و کار نداشته‏اند گمان برده‏اند تلخی و شیرینی اینگونه بحثها و گوشزدها موجب شده است که علاقه من به شما و سایر عزیزان شورای‏عالی قضایی و دست اندرکاران دستگاه قضا کم شده است . اینگونه نیست . من شما را مردی صالح ومتدین و از یاران خوب خود و انقلاب می‏دانم . و از شما و سایر اعضای شورای‏عالی قضایی ، که مورد علاقه من هستید ، می‏خواهم تا هرچه بیشتر و بهتر و دقیقتر به امور قضایی رسیدگی نمایید ؛ و کمی‏ها و کجی‏ها را با جدیت برطرف نمایید . انقلاب اسلامی ما انقلاب خود شماهاست . من هم مانند شما در خدمت انقلاب هستم . در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اشکالها راه را برای سعادت جامعه باز کنند .
خداوند به جنابعالی و حجج اسلام ، آقایان دادستان کل کشور ، موسوی خوئینیها ، اعضای شورای‏عالی قضایی ، مقتدایی و بجنوردی ، و همچنین آقای مرعشی ، که با موافقت اینجانب در جای دیگری تصمیم دارند خدمت کنند ، اجر و ثواب عنایت فرماید ؛ و به همه نیرویی عطا فرماید که هرچه زودتر اشکالات بسیار قوه قضاییه را برطرف نمایند . والسلام علیکم و رحمه‌اللَّه و برکاته .
روح اللَّه الموسوی الخمینی
( نامه امام به ریاست قوه قضائیه ، صحیفه نور ، ج ۲۱ ، ص۷۸ )
۶۷/۱۱/۹